Im............... - relacja z XV sesji (uaktualnienie)

Im............... - relacja z XV sesji (uaktualnienie). 2012-03-05 22:27.

W Radzie nic nowego....

XV sesja rady Miejskiej w Mordach. Nic nadzwyczajnego się nie wydarzyło może poza tym, że Radni zadali trochę  mniej pytań co zwykle.

Nie pytano jednak natomiast o to co przeciętny obywatel gminy chciałby wiedzieć:

  1.  Nie pytano o procedury postępowania w wypadku awarii sieci wodociągowej. Mieszkańcy chcieliby wiedzieć o  przewidywanych terminach wyłączeń wody i sposobach informowania społeczeństwa w przypadku awarii sieci wodociągowej.. i DLACZEGO AWARIA W JEDNYM PUNKCIE POWODUJE WYŁĄCZENIE WODY W CAŁEJ GMINIE.
  2.  Nie pytano w to kto jest winny sporządzenia nieprawidłowego zwolnienia p. Kopeć z funkcji dyrektora MGOK i kto odpowiada za przegraną sprawę w sądzie, (łączny koszt tzw. sprawy p. Kopeć to jak to obliczył ktoś na forum to ok. 35 tys zł, które trzeba wyłozyć z gminnej kasy). Na którejś tam sesji sprawą zwolnienia bardzo interesowała się radna B. Hawryluk. – patrz artykuł „Na straży prawa". Na XV sesji odpuściła i zupełnie jej to nie interesowało. Dlaczego? Czyż to nie jest dziwne? Słyszałam w kuluarach, iż niektórzy radni mówili, że coś „załatwia" u burmistrza – w co my nie wierzymy? – i dlatego nie pyta się o to co powinna kontynuować. Bo czyż nie podejrzane jest,że najpierw mówi się "Jeżeli sprawa zakończy się niekorzystnie dla urzędu Gminy to kto zdaniem Pani Radcy powinien ponieść konsekwencje" by potem umilknąć?
  3. Na obecnej o sprawę pytała się Pani Elżbieta Zadrożniak.
  4. Przy tej okazji nie pytano dlaczego gmina ciągle przegrywa procesy i dlaczego nikt nie ponosi za to najmniejszej kary. A wręcz odwrotnie - burmistrz nagradza!!!!
  5.  Nie pytano dlaczego Pani Przewodnicząca raz używa insygnii  władzy a raz nie i od czego to zależy.  - rozumiemy, że jest to sprawa drugorzędna i radnych zupelnie nie interesuje.
  6.  Nie pytano dlaczego burmistrz  upiera się przy utrzymaniu maleńkiej szkoły w Krzymoszach gdy wcześniej likwidowano większe szkoły w Czepielinie, Stopkach i Wojnowie. Gmina lekką ręką dokłada  do tej szkoły ponad 130 tys. zł rocznie gdy tymczasem w innych szkolach brakuje na przyslowiowy papier.
  7.  Nie pytano dlaczego w Czołomyjach pracowała koparka z innej gminy kiedy posiadamy wlasną. I skąd na to były pieniądze.

Wiele mogłoby być pytań ale niestety nie było komu ich zadawać.

Jest tajemnicą polinyszela. że większość radnych jest przeciwna nagrywaniu sesji  no bo po co? Tylko, że ci sami radni w okresie kiedy gminą  rządził burmistrz Piotrowski a oni nie byli radnymi głośno narzekali, że nic nie wiedzą co się dzieje w gminie (wystarczy poczytać ulotki wyborcze). Teraz kiedy oni są wladzą uwazają, że "nie należałoby wszystkiego nagrywać". A najlepiej wcale. Stąd tak dziwne terminy sesji. A jeszcze w poprzedniej kadencji rady były to terminy stale i rzadko od nich odstępowano.

I tyle.

A teraz relacja z sesji trochę okrojona - przepraszam za  awarię sprzętu.

Część pierwsza - wystapienie p. Gołąbka prezesa PUK (przepraszamy za niekmpletne nagranie - awaria dyktafonu)

Pani przewodnicząca tradycyjnie powitała burmistrza gmin, zastępcę burmistrza, radcę prawnego p. Marię Romańczuk, p. skarbnik Bożenę Boruc o raz przybyłych nielicznych mieszkańców miasta i gminy oraz zaproszonych gości z PUK Siedlce p. prezesa Gołąbka i jakąś osobę towarzyszącą. W obradach uczestniczyło 15 radnych .

Jako pierwszy wystąpił zaproszony gość prezes PUK p. Grzegorz Gołąbek. Poinformował on radnych o tym, ze nieczystości są wywożone na składowisko odpadów w Łosicach. Na terenie gminy zawarto z PUK-iem 1225 umów z czego w samych Mordach 368 umów na wywóz nieczystości stałych. Na wywóz nieczystości płynnych zawarto 96 umów. Prezes poinformował o zasadach odbioru nieczystości z terenu gminy oraz o cenach .

W dyskusji jako pierwszy głos zabrał p. Jarosław Orzyłowski. Zapytał on dlaczego mimo, że jest już 20 luty, mieszkańcy nie otrzymali worków.

Prezes Gołabek wyjaśnił, ze od kilku lat PUK zawierał umowę z osobą z miasta Mordy, która rozprowadzała worki – wcześniej był to p. Michalak. Z p. Michalakiem rozwiązano umowę (prezes nie wyjaśnił dlaczego). W porozumieniu z Urzędem Gminy PUK szukał osoby i zgłosił się p. Szoplik Tadeusz ( swoją drogą to były ciekawe poszukiwania, o których nie informowano – czyżby z góry ustalono?). Z p. Szoplikiem podpisano umowę-zlecenie. Niestety nie idzie to najlepiej ale do końca tygodnia p. Szoplik obiecał dokończyć tę operację. Pan prezes obiecał łaskawie, ze wszystkie faktury które mają termin płatności w styczniu a będą opłacone obojętnie w którym miesiącu nie będą obciążone odstekami.


SPRAWOZDANIE BURMISTRZA

29 grudnia burmistrz uczestniczył aż w dwóch spotkaniach opłatkowych: Pierwsze było w Starostwie siedleckim a drugie w Zbuczynie. W Zbuczynie burmistrz rozmawiał z posłami: z panem Krzysztofem Tchórzewskim i p. Krzysztofem Borkowskim. O tematyce i efektach tych rozmów nic nie wiadomo.

Bardziej owocne było spotkanie w dniu 4 stycznia z wiceprezesem Polimex Mostostalu p. Aleksandrem Jonkiem. Spotkanie dotyczyło nowego ogrodzenia placu zabaw w Mordach. Gmina będzie musiała za te ogrodzenie jakieś pieniążki zapłacić natomiast Mostostal obiecał, ze zrobi to po kosztach własnych. Burmistrz musi jedynie znaleźć na terenie gminy 3-4 osoby które pracują w firmie, bo wskazane jest aby to od tych osób wyszła inicjatywa. Ogrodzenie będzie kosztować 15 tys. + VAT co dla gminy nie jest małym kosztem.

Tego samego dnia burmistrz spotkał się z mieszkańcami wsi Krzymosze w sprawie kursów MPK. Na te spotkanie przyszło tylko 30 osób. Ze względu na małą liczbę osób spotkanie przełożono. Następne spotkanie odbyło się w dniu 29 stycznia. Wzięło w nim udział 70 osób.

5 stycznia burmistrz spotkał się z dyrektorami szkół gminy Mordy. Tematyka spotkania nieznana.

Została zlikwidowana na papierze stacja poboru wody w Stasinie. Stało się to również 5 stycznia.

6 stycznia burmistrz gościł na spotkaniu opłatkowym klubu Grodzisk Krzymosze. Dzień później znalazł się w grupie Anonimowych Alkoholików w Mordach.

8 stycznia burmistrza zaprosili strażacy z Czepielina. Kolejne spotkanie opłatkowe odbył burmistrz z sołtysami w dniu 11 stycznia. Było to pierwsze tego typu spotkanie sołtysów, które miało również charakter integrujący. 10 i 11 stycznia spotkanie z emerytami z Radzikowa Wielkiego i Krzymosz.

12 stycznia burmistrz odwiedza Olszankę i Huszlew. Tutaj ogląda przyzagrodowe oczyszczalnie ścieków.

13 stycznia spotkanie wójtów u starosty siedleckiego. Tutaj głównym problemem były opłaty dla energetyki.

Nowym sołtysem w Olędach w dniu 16 stycznia została wybrana p. Aneta Trębicka.

Bardzo pracowity był dla burmistrza dzień 15 stycznia. Burmistrz spotkał się bowiem ze strażakami z Mordów i orkiestrą strażacką. Tego samego dnia zaszczyt goszczenia burmistrza mieli emeryci i renciści z Czepielina oraz członkowie Towarzystwa Przyjaciół Mordów w Mordach.

16 stycznia burmistrz wziął udział w posiedzeniu wszystkich trzech komisji rady w sprawie cen na wodę i ścieki zaproponowanych przez dyrektora gospodarki komunalnej. Z powodu braku uzgodnień na tych komisjach ponowne posiedzenia tych komisji w tej samej sprawie odbyło się w dniu 7 i 8 lutego. warto tutaj dodać, że za udział w posiedzeniach komisji radni otrzymują diety tak jak za sesje – 120 zł.

17 stycznia burmistrz z wizyta u p. marszałek Ewy Orzełowskiej. Burmistrzowi towarzyszyli: p. Skarbnik, p. Komendant Ochotniczej Straży Pożarnej i p. Komorowska – dyrektor prywatnego przedszkola (takie przedszkole prywatne ma powstać w Stopkach w budynku b. szkoły). Przy okazji tej wizyty rozmawiano również o odzyskaniu pieniędzy za stację w Czepielinie. (szczegółów nie zdradzono). Rozmawiano głównie o samochodach strażackich dla gminy i ewentualnego ich dofinansowania oraz o pozyskaniu pieniędzy na remont budynku po byłej szkole w Stopkach . (Budynek ten dzierżawi wspomniana wyżej p. Komorowska.

24 stycznia nastąpiła ponowna wizyta u p. marszałek Orzełowskiej. w związku z pozyskaniem samochodu dla straży w Wielgorzu i Radzikowie Wielki. ( w świetle dalszych obrad i uchwał wątpliwe jest czy samochód dostanie straż w Radzikowie Wielkim. rada bowiem zdecydowała w uchwale zmieniającej budżet o dofinansowaniu zakupu samochodu dla OSP w Wielgorzu którego koszt ma wynieść 650 tys. zł. Nie zagwarantowano natomiast żadnych środków w budżecie gmina na zakup samochodu dla Radzikowa Wielkiego.) Efektem tej wizyty było również „załatwienie" przez p. Orzełowska spotkania z p.Czesławą Kunkiewicz-Waligórą – radcą ministra – odpowiedzialną

19 stycznia przyszła pora na sport. tego dnia odbył się Turniej Tenisa Stołowego o puchar burmistrza. Burmistrz w towarzystwie p. Tadeusza Narojka z tej okazji nawiedził gimnazjum gdzie wręczał puchary i nagrody.

W Głuchowie może stanąć kontener podobny do tego jaki jest na stadionie. Kontener ten pochodziłby ze zlikwidowanej stacji w Stasinie. Temu poświęcone było spotkanie z mieszkańcami w dniu 26 stycznia.

25 stycznia spotkanie z marszałkiem A. Struzikiem i samorządowcami w Mościbrodach. „Podczas uroczystości złożono podziękowania dla Pana Marszałka Adama Struzika za 10 lat „marszałkowania" i zaśpiewano gromkie „sto lat". Czas spotkania umilił występ 2 uczniów (fortepian + saksofon) ze Szkoły Muzycznej w Siedlcach na czele z Dyrektorem Michałem Hołownią." (źródło: http://kborkowski.pl).

19 stycznia burmistrz zabiegał u dyrektor banku PKO Sa o zainstalowanie w Mordach bankomatu. Niestety jest to niemożliwe. Możliwe jest natomiast otworzenie agencji ale musi się zgłosić jakaś zainteresowana osoba z odpowiednim lokalem. „Na dzień dzisiejszy" burmistrz nie dysponuje taką osobą.

20 stycznia z wizytą w urzędzie byli przedstawiciele Domu Pomocy Społecznej w Ptaszkach, którzy prosili o przedłużenie umowy na kolejne dwa lata, gdyż w chwili obecnej nie chcą kupić tego budynku.

22 stycznia burmistrz spotkał się ze strażakami ze Stoku Ruskiego i Wyczółek.

30 stycznia burmistrz w towarzystwie wiceburmistrz p. E. Szopki i dyr. GZEAS p. A. Kicmana odwiedzili Skórzec a konkretnie p. dyrektor miejscowego GZEAS-u. Celem wizyty była nauka jak się pozyskuje środki na oświatę.

2 lutego spotkanie w Siedlcach(?) z wójtem gminy Olszanka i komendantem straży w Olszance. Gmine Mordy na tym spotkaniu reprezentowała p. wiceburmistrz i komendant OSP p. Krypski. Tematem spotkania było nawiązanie ściślejszej współpracy strażackiej. tego samego dnia burmistrz w towarzystwie radnych z Krzymosz i Wielgorza pp. Jerzego Danielaka i Ługowskiego odwiedził komendanta Państwowej Straży Pożarnej w Siedlcach p. Iwańskim i p. Celińskim w sprawie pozyskania samochodu dla OSP w Wielgorzu.

3 lutego burmistrz był w Warszawie w sprawie protestu jaki gmina złożyła w związku z rekultywacją wysypiska śmieci.

Burmistrz nawiązuje również stosunki międzynarodowe. temu miała służyć wizyta w ambasadzie niemieckiej. Celem wizyty było zainteresowanie strony niemieckiej grobami żołnierzy niemieckich z czasów I wojny światowej jakie być może znajdują się na południu naszej gminy. Wizyta zakończyła się fiaskiem bo stronę niemiecką interesują tylko groby żołnierskie z okresu II wojny światowej.

4 lutego spotkanie z OSP Wojnów.

5 lutego spotkanie z TPM w Mordach. Tego samego dnia odbyła się również rozprawa z p. Kopeć o niesłuszne zwolnienie. (rozprawa odbyła się w dniu 16 lutego – burmistrz w dalszym ciągu sprawozdania sprostował tę informację)

11 lutego burmistrz spotkał się z OSP Wielgorz..

14 lutego p. burmistrz E. szopka uczestniczyła w powiatowej Radzie ds. Zatrudnienia.

22 lutego wizyta u burmistrza Łosic p. Kobylińksiego.

23 lutego spotkanie z przedstawicielami firmy wykonującej plac zabaw w Mordach. Dwóch panów obejrzało ten plac. My wskazaliśmy im konkretne miejsce w ogródku gdzie ten plac stanie – będzie ona zajmował 1/5 lub 1/6 obszaru całego ogródka (16x22 m)

23 lutego OSP Wojnów sprzątała budynek szkoły podstawowej w Wojnowie.


ZAPYTANIA - DYSKUSJA

W związku z wyrokiem jaki zapadł sprawie Pani Kopeć radna Elżbieta Zadrożniak zapytała czy wyrok ten jest ostateczny i czy gmina może się od niego odwołać? Zdaniem obecnej na sesji pani radcy prawnej Marii Romańczuk jest to jasne, że można się odwołać. Gmina będzie składała apelację do sądu okręgowego. W tej samej sprawie głos zabrał radny Jarosław Orzyłowski, który chciał wiedzieć jaki koszt dotychczas poniosła gmina w związku ze zwolnieniem p. Kopeć? Na razie jest to koszt tego jednomiesięcznego wynagrodzenia – odpowiedziała pani radca. (Szkoda, że nikt nie wspomina, że kosztem było również wypłacanie przez 3 miesiące pensji bez świadczenia pracy – to jest 19 tys. zł oprócz wyroku sądowego – przyp. autora).

Uzupełniając wypowiedź Pani radcy burmistrz zaznaczył, że ubocznym kosztem całej sprawy to są wyjazdy do Siedlec i jego nerwy bo dotychczas nikt go nie pozywał do sądu.

Radna Hawryluk pytała o bezpieczeństwo dla dzieci przewidywanego ogrodzenia placu zabaw elementami pochodzącymi z Mostostalu. Burmistrz obiecał, że zapozna się z tym tematem.

Kolejny raz pytanie zadała p. Elżbieta Zadrożniak - tym razem o warunki przedłużenia umowy dzierżawy na 2 lata budynku w Ptaszkach na potrzeby Domu Pomocy Społecznej. Czynsz miesięczny wynosi 1000 zł i takie tez warunki będą obowiązywały przez kolejne dwa lata. Burmistrz może w każdej chwili czynsz ten podnieść.

Radny Sławomir Chaciński zauważył, ze burmistrz nie poinformował rady o wynikach przetargu na remont świetlicy w Wyczółkach. Burmistrz przepraszał za to ale równocześnie nie jest przygotowany by mówić cenowo o tym przetargu. Również obecna na sesji pani skarbnik nie wiedziała jaka to jest kwota. Pan Chaciński przypomniał, że gmina wycofuje się z budowy malej oczyszczalni w Wyczółkach wobec tego jak problem kanalizacji zostanie rozwiązany w remontowanej świetlicy? W odpowiedzi uzyskał zapewnienie burmistrza, ze po remoncie będzie wybudowane tutaj szambo a docelowo kiedyś oczyszczalnia przyzagrodowa. Z sali padło pytanie czy od razu nie można zdecydować się przy tej świetlicy na oczyszczalnię bo po co dwa razy ponosić koszty? Nie można. Co wobec tego z projektem na kanalizację zbiorową w Wyczółkach? – drążył temat dalej radny Chaciński. Warto tutaj dodać, że w dniu 18 listopada 2010 roku odbył się przetarg na „Opracowanie projektu budowlanego kanalizacji sanitarnej z przyłączami kanalizacyjnymi i oczyszczalnią ścieków, sieci wodociągowej z przyłączami wodociągowymi oraz przydomowych oczyszczalni ścieków w miejscowości Wyczółki". Przetarg wygrała firma Ekoprojekt za kwotę 45 750 zł. Burmistrz uważa, że trzeba będzie jeszcze raz usiąść, skreślić to co zostało w planie naniesione czyli sieć kanalizacji zbiorczej a nanieść kanalizacje przydomowe.

Radny Danielak mówiąc o planowaniu przypomniał, ze w budżecie gminy zaplanowano na projektowanie oczyszczalni przydomowych 100 tys. zł. Chciał wiedzieć jakie będą zasady wykonywania tych oczyszczalni a m.in. jaka będzie odpłatność Według opinii burmistrza preferowani powinni być mieszkańcy Wyczółek chociażby z tego względu, ze ktoś kiedyś im oczyszczalnię obiecał. W następnej kolejności oczyszczalnie byłyby instalowane przy wszystkich gminnych budynkach. Odpłatności są różne np. w gminie Olszanka to jest 500 zł ale są gminy gdzie jest to 3400 zł.. w związku z tym, ze mieszkańcy Mordów podłączeni do kanalizacji musieli płacić 2000 zł to obecnie powinna to być również kwota wyjściowa. Ostatecznie może to być kwota w przedziale 2000-2500 zł.

Radny Orzyłowski pytał o ostateczne rozstrzygnięcia w sprawie kursu 14.

Pytano również o świetlicę w Głuchowie. Tutaj prawdopodobnie budynek zostanie rozebrany bo nie nadaje się do remontu. W kontenerze, który jest teraz w Stasinie, zdemontowane zostaną elementy wyposażenia. Wyglądają one wzrokowo dość dobrze ale nie będą się nadawały na części zamienne bo teraz jest inna technologia. Zostaną bądź złomowane, bądź też odsprzedane. Sam kontener tez będzie wymagał remontu: brak w nim okien i podłogi. Środki finansowe powinny pochodzić z Funduszu sołeckiego.

W końcówce tej części sesji po zapytaniu p. Sławomira Chacińskiego dyskutowano o sposobach wpłat na oczyszczalnie przydomowe.

Burmistrz na koniec przedstawił dokładne dane liczbowe przetargu na remont świetlicy w Wyczółkach. Dane te zdobyła w trakcie sesji Pani Wiceburmistrz Elżbieta Szopka. (Zaiste gmina prowadzi tyle inwestycji, że trudno pamiętać szczegóły tak drobnej inwestycji – przyp. autora).

Przewodnicząca rady zobowiązała burmistrza do przygotowania na następną sesję informacji w jaki sposób będą realizowane przydomowe oczyszczalnie ścieków.

Na obecnej sesji radni nie dowiedzieli się nic konkretnego n w/w temat. – co podkreślił w dyskusji radny Danielak.


Uchwały

1. Dokonano zmian w budżecie gminy na rok 2012. Zamiany podyktowane były głównie zakupem samochodu dla OSP w Wielgorzu. OSP w Wielgorzu wchodzi w skald Krajowego Systemu Ratownictwa Gaśniczego. Samochód dla OSP będzie kosztował ok. 650 tys. zł. Zakup sfinansowany bedzie z:

  • środki własne gminy 100 tys,;
  • dotacja celowa Urzędu Marszałkowskiego – 150 tys. zł;
  • dotacja celowa Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska – 100 tys. zł;
  • dotacja z Karjowego Systemu ratownictwa – 150 tys. zł;
  • dopłata z Zarzadu Głównego OSP – 150 tys. zł

Zmiana w budżecie dotyczyła również zwiększenia środków na dom kultury w Mordach (o 70 650 zł) w związku z planowanym remontem i modernizacją budynku

2. Zatwierdzono taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.